onsdag 6 juli 2011

Nytändning

Talar här om Midsomer Murders, ett program jag slutat se eftersom det liksom bara malde på i samma stil fast utan den underbara svarta humor som fanns i de avsnitt som bygger på böckerna. Men nu är det som om serien fått en nytändning med den nye huvudrollsinnehavaren Neil Dudgeon. En mycket roligare karaktär än den nu pensionerade "kusinen" Tom som spelades av John Nettles. Nettles var alldeles för träaktig för mig, nu är det mer liv. En av de bästa detaljerna i Midsomer murders är de fantastiska skådespelare som glatt ställer upp i de mest absurda roller. I går var det Edward Fox som spelat allt från Shakalen till Shakespeare i rollen som den heltokige mördaren. Han hade så roligt så att det fullkomligt lyste om honom, och egentligen gjorde han en parodi på många av de rollfigurer han gjort sig känd för. Väldigt, väldigt roligt och väldigt, väldigt skickligt! Denna serie som jag helt hade gett upp kan jag nu verkligen rekommendera. Tisdagar 21.00 i svt1. I kväll står mitt hopp till Leif G. W. Persson som jag gillat sedan han gjorde entré redan på 80-talet i Måndagsbörsen. Då tillsammans med Jonas Hallberg i en dialog om ost och prostitution. Satir så rolig och träffsäker så jag faktiskt kommer ihåg den än. Svt 1, 21.00 även detta program, fast onsdagar, förstås.
Tänker nu lägga mig i vilstol på uteplatsen med kaffet och min nya Darkover-roman. Hittills lika träig som John Nettles. På återseende, mina vänner!
Bild: Afrikansk lilja, ny för i år i vår trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar