lördag 12 november 2011

Mr Smith, I presume?

Läser nu Wilbur Smiths Ballantyne- serie om Afrika. Han skriver fantastiskt bra och är verkligen insatt i sitt ämne. Han bor i Sydafrika där han har en farm och ett viltreservat. Den serie jag läser nu handlar om forna Rhodesia, nuvarande Zimbabwe, och jag tänker läsa de två sista böckerna i en svit av fem. Är de riktigt bra kanske jag ger mig på de första också, men de utspelar sig i en tid som jag inte är så intresserad av. I boken jag läser nu är det mitten av 1980-talet. Väldigt intressant. Mycket politik samtidigt med en personhistoria, och jag gillar hans huvudpersoner. Den första boken jag läste av Wilbur Smith var en spännande fantasyhistoria förlagd till ett historiskt Egypten, så fantasy var vad jag väntade mig, men den bok jag läser nu är absolut inte fantasy, den har journalistisk tyngd bortom berättelsen.
Idag väntar jag på Downton Abbey. Väldigt irriterande  att det samtidigt går en film jag gärna skulle vilja se på svt2: Miraklet i Lourdes, och dessutom repriseras  Ett fall för Frost på kanal 9, men den hinner man inte se klart.
Käre Maken  är på 90-årsuppvaktning. Hur många sådana får man gå på i sitt liv? Dessutom på Strandhotellet.
Bild: Mitt höstljusfat, uppgraderat sedan sist, bl a med SIAs fantastiska doftljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar