fredag 20 juli 2012

Japan

En favoritbild ur boken
Konnichiwa! Nix, vi har inte rest till Japan, åtminstone inte än och inte fysiskt. Det är jag som läser Sara Alinders och Maghus Jonssons reseskildring/bildberättelse Japan, en relativt  (2011) nyutkommen historia som en förberedelse för kommande äventyr. Till Japan skall jag, det är bara en tidsfråga av främst ekonomisk natur.
Boken är välgjord, intill perfektionistisk tristess, faktiskt. Det är inte texten, det är bilderna. Alltför många och tagna alltför mycket enligt konstens alla regler. Sara Alinder som står för foto och formgivning behärskar sitt område fantastiskt väl, men borde ha lämnat lite utrymme för det imperfekta, det som ger skönheten charm. Särskilt med tanke på den japanska estetiken. Missförstå mig rätt: boken är full av vackra bilder, men varje uppslag blir föregående alltför likt. Boken hade vunnit på färre bilder, kanske fler förstoringar. Texten är välskriven, rentav elegant i övergångarna emellanåt, och boken är, för någon som gärna vill resa till Japan, verkligen rolig att läsa.
Upprörd kabuki-aktör med blommande körsbärsgren
Den uppmärksamma läsaren minns kanske att jag läste en halv kurs i Japans visuella konst för något år sedan. Funderar på att läsa klart i höst. Kanske. Får se hur jag mår då.
Steget från Fantasy till Japansk kultur är mindre än man skulle kunna tro.
Meterologerna på tv har lovat oss sommar snart. Jag väntar med spänning. Sommaren kom inte tillbaka idag iallafall, vi har skyig himmel och blåst. Tror att Hamlet och jag skall promenera till Peggens glasscafé och hälsa på glasstrutarna. Glass-trutarna alltså, ett kaxigt gäng som sommartid ses kretsa över caféborden, skriande för full hals.
Ha en riktigt fin dag - vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar