tisdag 30 september 2014

Landat

Har ni sett en sådan stilig fågel som landat i min favoritrabatt? Tack Åsa och Rafael, det var en skojig present. Tack också till Maja och Tess. Jag älskar presenter som jag kan äta upp. Käre Maken kommer vid lägligt tillfälle att bjudas på frukost på Strandbadshotellet, och Tess present har jag dessvärre redan satt i mig, åtminstone delvis. Nu skall jag ta reda på hur man åstadkommer Scottish shortbread. Försvinnande gott. Påminner om mördegskakor, men är inte riktigt detsamma.

Har hunnit läsa en del sedan sist. Hittade en gammal Maria LangRöda Korsets Second Hand. Mördarens bok. En metahistoria, dvs en deckare om en deckare. Ett rent nöje att läsa, underbart välskriven. Märktes desto tydligare som jag alldeles innan avslutat en agentroman av Colin Forbes.
Har just kommit från biblioteket efter en särskilt lyckad räd. Hittade flera Björn Hellberg om Loviken, tre fantasy-böcker av varierande art och jo, en Colin Forbes till. Reserverade den innan jag fattade hur uselt han faktiskt skrev. Namnet är ju så välbekant, men det säger ju inte så mycket om kvaliteten på hans alster. Se flera storsäljande svenska deckarförfattare. I det här fallet, alltså fallet med Colin Forbes, är hans karaktärer platta som seriefiguret, storyn skäligen enkelt hopkommen den också och hans kvinnosyn har jag redan tagit upp. Den enda lilla förtjänst jag kan se är hans miljöer. I den första boken jag läste rörde vi oss mycket i Sverige och Finland, i bok nr två reste vi runt i Europa och det är ju alltid trevligt.

Hortensian på nedersta bilden är inhandlad på Fredsgatan i Göteborg. Kvistarna har stått i vas i en vecka och skall nu torkas. Hoppas jag hinner köpa fler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar