söndag 5 oktober 2014

Hmmm . . .

Fick med mig kameran på dagens hundpromenad. Denna vackra rosensort finns överallt här nere i Falkenberg, blommar länge och mycket.
Hamlets och min hundpromenad går till så att jag släpar min lata hund halva vägen. När vi vänder  släpar han mig tillbaka. Hamlet har konstant hemlängtan och ser promenader som ett onödvändigt ont. Men han uppoffrar sig, för min skull. Hyggligt av honom.

Läser Stefan Hagels fantasy En saga om sorg. Hoppas hela tiden att den skall bli bättre. Och det blir den faktiskt, men nu är jag på sidan 337, så det är på tiden. Inledningen är förfärlig. Långa meningar med tillkrånglad meningsbyggnad. Skall troligen föreställa ett stilgrepp. Det sorten kan man kosta på sig om man är Marcel Proust och inne på  - var det femte boken? Så är det kardinalfelet med alltför många namn. Ingen, inte ens den mest entusiastiska av läsare, orkar hålla reda på alla dessa bipersoner, när redan huvudpersonerna är för många. Men nu har jag ett visst hopp, vi har tagit oss till häxornas ordenshus tillsammans med den nya novisen. Flygandes på gripar. Kul drag.

Såg inte mindre än två "snälldeckare" i går. Murdoch Mysteries på kanal 9, redan 17.00 så det gäller att komma ihåg. Och min favorit Miss Fisher's Murder Mysteries på kanal11 kl 21.00. Den sistnämnda är en riktig pärla och jag kan inte nog lovorda scenograf och kostymdesign. Serien har fått en verkligen välförtjänt AACTA Award för det sistnämnda. Grämer mig kollossalt att jag inte sett början av serien, dvs när Miss Fisher återvänder till Melbourne, efter många år utomlands, för att lösa mordet på sin syster. Inte 17 går serien att köpa heller. Fast nu var det ett tag sedan jag kollade.
I kväll blir det Sherlock Holmes. kanal 8, 20.00. Hurra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar