onsdag 15 september 2010

Hösten

Är min favorittid på året. Vacket ljus, underbara färger, lagom varmt. Tycker mycket om höststormar, när man med gott samvete kan stanna inne, tända ljus, fixa kaffe och slå sig ner i soffan med bra bok eller dito film. I går morse ösregnade det här hos oss, och blåser gör det nästan alltid. Såg fram emot ovanstående soffbesök medan jag gjorde klart mina "måsten". När jag väl var klar, kaffet fixat och chokladen framtagen (Marabous 150-grammare med citron och ingerfära, ger massor av mmmmmm i livet, stapelvara här i huset) sken plötsligt solen från i det närmaste molnfri himmel och det var plötsligt inte höst längre, det var sensommar igen. Då tittar Hamlet uppfordrande på mig och det är bara att ge upp det planerade soffbesöket, leta reda på kopplet och ge sig ut. Vi fick en fin promenad, och soffan står ju kvar. Idag blåser det som 17, men det är uppehåll, så Hamlet och jag skall ut och plocka rönnbärsklasar. Som sedan ska konserveras med glycerol. Vet inte om det fungerar, det är egentligen för kvistar, men jag skall försöka.
Rekommenderar idag: Departed, kanal 8 21.00. En amerikansk version av Infernal affairs, en fantastiskt bra kinesisk film jag såg för några år sedan. Spännande berättargrepp, spännande filmat. Med i den amerikanska versionen är Jack Nicholson, Leonardo DiCaprio och Matt Daemon. Värd att se bara för det.
Bild: Wojtans (se blogg lite längre ner till vänster!) ros som blommat hela tiden sedan i påskas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar