fredag 6 januari 2017

Granskog i London


Gamla bilder, som sagt. Tagen med fel inställning dessutom. Beklagar, jag ska försöka bättra mig.
När vi var i London gjorde vi en snabb shoppingrunda. Det finfina varuhuset gjorde reklam i vartenda hörn för sin takträdgård. Som visade sig bestå av granar. Det luktade gott, det gjorde det och granskog är nog så exotiskt i centrala London, men för oss svenskar gränsar det till det komiska.

Måste nu gnälla lite på sakernas tillstånd. Mitt bibliotek är min favoritinstitution, men nu är jag sur. Håller på att läsa om Feists Slaget om rämnan. 6 böcker. Upptäcker att nr 4 saknas. Och den är helt enkelt försvunnen. Finns inte att köpa på svenska heller, så man kan inte ens kräva att biblioteket köper in den. Jag har beställt 4:an på engelska. Det är inte bra, dels är det jobbigt att ställa om i början, fantasy är svåröversatt. Dessutom kommer jag nu att äga bok nr 4 i en serie som jag inte har de andra i. Suck! Ni skulle bara veta hur många avslutande romaner i olika fantasyserier jag har. Av någon obegriplig anledning är bara de inledande böckerna översatta och utgivna. Och man vill ju faktiskt veta hur det slutar. GNÄLL!!!
Det är väldigt roligt att läsa Feist. Som att läsa Enid Blytons FEM-böcker när man var liten. Men mycket skickligare skrivet. Underhållande och till intet förpliktigande.
Nåja, jag har bokat in mig på de 2 sista böckerna, de borde dyka upp snart. Får väl läsa t ex Linn Ullman så länge. Hon fick bra kritik.

Käre Maken träffade Yoda utanför National Gallery. Är inte Yoda lite längre än han brukar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar