tisdag 8 december 2009

Lussekatter och rån

Läste idag att de bästa lussekatterna bakar de på ICA Maxi. Löjligt, det gör ju jag! Och igår bakade jag rån. Har ett gammalt rånjärn som jag inte begriper var det kommer ifrån. Det har aldrig kommit till användning, men igår skedde det. Hade fått recept från Eva i Umeå, tack än en gång! Och satte igång. Det var inte enkelt skall jag säga. Vi har en gammal spis med ojämn värme på plattorna, så inte nog med att järnet måste vändas, man måste parera för att det var varmare på plattans övre halva. Nå, efter mycket fräsande, osande och vändande lyckades jag åstadkomma tillräckligt många korgar för juldagens firande. Hade behövt fler. Det blev väldigt goda, och med underbart mönster, men mitt järn bör nog förpassas till museum. (Köket luktar fortfarande, trots fläkt.) Tittar nu trånande på ett eljärn från Elprylar.se men har inte lyckats bestämma mig än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar