torsdag 26 mars 2015

Äkta vara

Jodå, blomsteruppsatsen här är äkta vara. Från restaurang i centrala Göteborg. Fick faktiskt gå fram och peta på blommorna för att inse att det var sant.

Läser vidare om drottning Kristina. Hon var faktiskt bara drottning i 10 år innan hon smet iväg till Rom, det hade jag inte klart för mig. Hon var rätt knäpp, det hade hon efter sin mor och samtidigt rätt smart, det hade hon efter sin far. Intrigerna haglar, det hela är som en musketörroman av Alexandre Dumas, fast inte så elegant. Intressant läsning dock. Vet inte riktigt hur mycket jag litar på författaren, hon tror att Sverige varit danskt lydrike och att  vi ständigt låg i krig med vårt grannland av fruktan för "storebror".

Så är det tv och det lilla  jag gillar där: just nu Mord i Paradiset som repriseras på kanal 8 som är ganska rolig och har stiliga miljöer. Inspelad i konstiga färger, men det kan man vänja sig vid. Arne Dahls diptyker i SVT1 som jag tyvärr sett klart, vansinnigt spännande, hoppas det kommer fler, Backstrom på kanal 3 som man måste se i play-format för att kunna spola förbi reklamen, tror dessvärre vi såg sista avsnittet häromdagen. Jättekonstigt säsongsavslut i så fall. Serien är regisserad av samma person som gjorde Bones, en av mina gamla favoriter som tyvärr urartat. Bara tanken på att Leif GW lyckades sälja sin gräslige Bäcktröm till Hollywood för 100 miljoner är ju underbar! Och sist men inte minst FORTITUDE, min favorit just nu. ALLA, utom möjligen den kvinnliga polisen verkar skumma på ett eller annat sätt. Det är mörkt och kallt och hotfullt och alla har sex med alla. Det är tydligen så britterna uppfattar oss nordbor :-) 12 avsnitt, har sett 5 hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar