måndag 23 mars 2015

Nya röster i huvudet




Hej på er! Jo, jag vet att det var länge sedan. Har helt enkelt för lite tid. Insåg att det var länge sedan när jag upptäckte över 30 opublicerade bilder i kameran. Och då har jag ändå varit dålig på att fotografera den senaste tiden ;-) Rubriken ovan är satt med risk för att verka skvattgalen, men denna fina låt, åtminstone melodin och en textrad, dök upp i huvudet i morse. Bara älskar Googel! Som gör att jag kan spåra min hjärnas obegripliga infall. Förstår verkligen inte vad jag fått den här låten ifrån, den är inspelad i mitten av 50-talet, tvivlar starkt på att jag hörde den då. Spelar mindre roll, texten är fantastisk och rösterna lika så. Så glad att min hjärna åtminstone har lite stil och urskiljning :-)

Vill gärna passa på att lägga ur några vårbilder nu när våren gjort en paus. Vi har ganska kallt och det gör att alla våra lökväxter håller sig lite längre. Underbart! Vi köper massor av nya krokusar och påskliljor varje år och det ger ett fantastiskt resultat.

Har förstås läst travar av böcker sedan sist, men just nu är det 1600-talet som gäller. Köpte nyss en (fragmentarisk) biografi om Agneta Horn, som levde i skuggan av 30-åriga kriget. Nog så intressant. Hittade samtidigt en relativt nyöversatt biografi om drottning Kristina av Veronica Buckley.


Mina favoriter. Har inhandlat fler, man kan helt enkelt inte ha för många :-)
De båda damerna var samtida (Agneta och Kristina, alltså. Inte Veronica Buckley) och Agnetas pappa Gustav var en av Kristinas förmyndare. Intressant och roligt  är det. Kristinas kröning framstår som en (mycket, mycket dyrbar) fars, och jag lär mig massor. Min skoltids historielektioner förlorade en hel del på alla dessa krig och freder och årtal och . . .  Att läsa om personer är så mycket roligare.
Vår älskade byracka är bättre tror jag. Utslagen på ryggen är inte helt borta. Men nästan. Han är åtminstone underbart ren efter allt badandet  :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar