måndag 30 mars 2015

Bilder till tröst

Jodå, det har varit solsken, det har jag bildbevis på. Svårt att tro i dessa dagar.

Dorsia heter restaurangen i Göteborg där jag var inne och fotade amaryllisfantasin i förra inlägget. Dorsia har en sorts 1800-talsinredning, företrädesvis brittisk kolonial-, med gotiska inslag, massor av fantastiska prylar i osannolika kombinationer. Se bara här vem som vaktar entrén:
Skulle kunna gå runt där och fotografera en hel dag. De har visst god mat också, men jag har liksom inte kommit så långt :-) Nästa gång i Göteborg, kanske.

Läser vidare om drottning Kristina. Det är ganska deprimerade, men nu har jag inte många sidor kvar. Enligt denna biografi var Kristina visserligen intelligent och bildad, men fullkomligt oförmögen att inse sin egen brist på betydelse och ställning när hon genomdrivit sin abdikation.  Och rörande korkad socialt. Alla dessa löjliga intriger . . .  Roligt i alla fall att hon efter Karl X Gustavs kröning, som hon genomdrivit med stor skicklighet, red som en furie genom landet till Laholm (då dansk mark). Där utbrast hon "Äntligen!" - klippte av sig håret, kastade kjolarna och drog på sig byxor. Vet inte vad hon trodde, men hennes egendomliga uppenbarelse och ännu egendomligare klädvanor lät mycket tala om sig ute i Europa. Misstänker att hon trodde sig i friare omständigheter än hon var. Sin abdikation ( i alla fall den därpå följande maktlösheten) ångrade hon många gånger om.

Såg de två avslutande avsnitten av den första säsongen av Murder in Paradise igår. Kanal 8. Inser att det finns 3 säsonger till plus beslut om en fjärde. Min favorit Ben Miller som den otroligt engelske poliskommissarien är dock bara med i de tre första säsongerna, om jag fattat rätt. Serien är ett brittiskt-franskt samarbetsprojekt, inspelat på Guadalope  Lagom rolig underhållning, hoppas kanal 8 tänker köra vidare med säsong 2 nu på söndag, men därom vet jag intet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar