lördag 27 augusti 2016

Läst

Har förstås läst massor sedan sist. Nu på det senaste har jag läst och läst om en hel del fantasy. Bl a Deborah J. Ross som fortsätter Marion Zimmer Bradleys underbara berättelser om Darkover,  den kalla planeten med människor med klärvoajans och förstärkt tankekraft. Det är alltid trevligt att återbesöka denna spännande värld, där jag, som hållit på att läsa dessa böcker i 16 år, vid det här laget känner mig som hemma. Måste dock i sanningens namn säga att den nyutkomna Thunderlord inte var den allra bästa. Alltför förutsägbar intrig, men personkarakteriseringen är som vanligt utomordentlig; man tycker om bokens karaktärer och vill dem väl :-)
Så har jag läst om både Cassandra Clare och Marie Lu. Och ett verkligt nöje har det varit att återuppleva både två. Clares serie Mortal Instruments (6! böcker) är en lysande, underbar, svart värld där man gärna vistas, hur länge som helst. Dock fick jag tag på Shadowhunters cronicles (?), trodde jag hade lagt vantarna på nyskrivet material, men icke! Det var utdrag ur serien Mortal Instruments och alltså en totalt meningslös bok, utgiven för att tjäna lite extra pengar. Låter som en förlagsidé, men vad vet jag? Men förlora inte hoppet! Dels har Cassandra Clare skrivit trilogin Infernal Devices, förlagd till samma värld, men mer än 100 år tidigare. Dels kommer det ut en trilogi till  (The Dark Artifices), tidsmässigt mellanliggande. En produktiv dam, hurra för det!


Får skriva mer imorgon, om Marie Lu, hon förtjänar ett eget inlägg :-)

Bilderna, mina vänner, är fortfarande från Vandalorum. Utställningen det omöjliga av Cecilia Kraitz & Mikael Bertmar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar