söndag 28 augusti 2016

Mer Fantasy




Så har jag läst om Marie Lus Legend-trilogi. Såå skickligt skrivet, man har svårt att lägga böckerna ifrån sig. Hennes framtidsdystopi är mer realistisk än som är brukligt i fantasygenren. År nog mer science fiction. Här har vi inte bara uppväxt- och mognadsskildring, här finns en briljant samhällskritik också. Hennes beskrivning av den totalitära staten är otäck, för att inte tala om hur otäck (men rolig) hennes kritik av det totalt kommersialiserade samhället är. Det är svårt att inte tänka på att Marie Lu är född i Kina, utvandrad till USA (i späd ålder). Marie Lus böcker är inte lika romantiska som exempelvis Cassandra Clares, där romantiken står som spön i backen ;-) men visst finns där romantik, kanske till och med förstärkt genom sin lågmäldhet.

Marie Lu skriver nu på sin tredje bok i serien The Young Elite. Här har vi en helt annan värld, helt andra förutsättningar. Detta är renaste fantasyn. Och den sotsvartaste hjältinna ni någonsin träffar på. Mindre samhällskritik, mer personutveckling, lika imponerande. Väntar med spänning på att hon skall skriva klart.
Det skall finnas en prequel till Legend: Livet före Legend, men på mitt bibliotek finns den bara som E-bok. Jag gillar papper. Det får väl bli Bokus :-)
Hmm! Boken finns bara i E-format där också. Mja, jag vet inte . . .

Bilderna är tagna i min trädgård, en annan dag när det också regnade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar