måndag 12 januari 2015

Förbannelse över alla dieter!


Eller i alla fall min. Är OERHÖRT sugen på choklad - inte vad en diabetiker skall stoppa i sig - och bakar istället havrekakor. Och kan ni tänka er: De är de bästa jag någonsin åstadkommit! Här gäller det att skriva snabbt medan jag fortfarande kommer ihåg hur jag gjorde.
125 g smör, 1 dl rårörsocker, 1/2 dl sötningsmedel - rörs så pösigt det nu blir, helst med elvisp. 1 dl hasselnötsmjöl, 2 1/2 dl vetemjöl, 2 1/2 dl havregryn, 2 tsk bakpulver, 2 dl russin. 1 ägg också, höll på att glömma! Rör ihop och tillsätt matolja med citron tills det blir en smet. Ca 1/2 dl, kanske. Gör lagom stora kakor som läggs på plåt med bakplåtspapper. 200 graders ugn, ca 10 min. Käre Maken åt 6 st på raken. De var ganska stora. Får väl säga att nybakade, varma kakor är en svårslagen delikatess :-)

Är klar med Feist och hans Ormkrigskrönika. För andra gången. Det är ett väldigt spring i Krondors avloppssystem och upplösningen blir för det mesta i att Midkemia invaderats av demoner från en annan dimension. Som återförpassas dit med hjälp av magi, förstås. Men ok, det är ganska roligt.

Ser en ny tv-deckarserie - Shetland. Just för att den är från dessa öar och fotot är fantastiskt. Om än ganska dimmigt. Manus är det heller inget fel på minsann, Ann Cleeves  skriver  bra. Har läst henne vid något tillfälle och känner igen inledningen. Huvudrollen spelas av Douglas Henshall, det kan ju aldrig vara fel. Han har en passande skotsk dialekt också, det gillar jag.

Vill gärna påpeka att blomsteraffärerna nu rear ut sina överblivna amaryllisar. I Blomstra hos oss kostar de 20:-. Väldigt svårt att motstå :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar