lördag 8 augusti 2015

Den unga eliten och den gamla.

Har väntat så på Marie Lus Den unga eliten. Fick hem den från biblioteket lagom till min födelsedag, så det kändes som en present. En annan slags fantasy än hennes Legend-trilogi. Förstås. Vi startar  i ett örike i ett slags medeltid. Tankarna går till Ursula Le Guins Övärld, och det är verkligen ett gott betyg. En ständigt pågående karneval i Venedig, lite X-men också, men inte lika inriktat mot filmindustrin. Heder åt Marie Lu! Tyckte bättre om Legend, som hade mer originalitet, men det är oerhört svårt att  överträffa en så lysande inledning på författarkarriären. Ser fram emot nästa bok, då skall jag läsa om den här så jag får sammanhang. Och kanske skall jag försöka hitta Le Guins Övärld också, förtjänar en omläsning.

Bilderna är från min strand.

Läser nu en biografi om Suzanne Brögger. Från den ena ytterligheten till den andra alltså. Arma människa, vilken uppväxt! Läste en bok av henne när det så att säga begav sig. Kan ha varit Fräls oss ifrån kärleken. Minns vagt att jag tyckte hon var osäker, hysterisk och självdestruktiv men mycket modig. Läste  - evigheter senare - Jadekatten. Den tyckte jag om. Den var underhållande och hade stil, så vitt jag minns. Berättar mer om biografin när jag bildat mig en uppfattning. Just nu är det erotiska kärleksbrev sida upp och sida ner. Hade säkert uppskattat detta bättre i yngre dagar, nu är det påfrestande tjatigt. Men teckningarna är roliga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar