måndag 31 augusti 2015

Kardemummakaka och Kennet

Hej på er, det var länge sedan. Skall försöka bättra mig! Det är inte det att jag tröttnat på att skriva, det är det att tiden konstigt nog inte räcker till och jag har inte haft lust att använda kameran.

Kardemummakakan har jag bakat i dag och eftersom den blev bra gäller det att skriva snabbt medan jag kommer ihåg hur jag gjorde: 125 g smör rörs smidigt med 2 dl socker. Tillsätt 1 ägg och 1 - 1 1/2 msk hela kardemummakärnor. Kan med fördel krossas lite. Det gjorde inte jag. Ta inte 2 msk, det gjorde jag och det är FÖR MYCKET! Blanda i 2 tsk bakpulver i 5 dl mjöl och varva i smeten med 2 1/2 dl naturell yoghurt. Smord och bröad form, 175 grader. I min oberäkneliga ugn blev kakan klar på 35 min.

Paul Kennet - ni hör hur det låter 1960-tal! Han är H.-K. Rönbloms detektiv. Böckerna skrivna från 1954 till -64. Min favoritläsning just nu. Har faktiskt - hur underligt det än kan låta - aldrig läst denna så skickliga deckarförfattare förut. Något så när samtida med Maria Lang och Stig Trenter, som jag kan i det närmaste utantill. Så glad att jag hittat honom till slut. Mer litterär och mycket vassare, särskilt i sina personbeskrivning. Skall vi kalla det ironi? Eller möjligen elakt? Väldigt roligt är det i alla fall, utan att vara allt för uppenbart. Pusseldeckare, så var det på den tiden och det är så bra så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar