måndag 12 december 2016

St James Park

Älskar Londons parker! Särskilt om hösten. Det är ju oftast lite varmare i London än vad det brukar vara hemmavid och att promenera i dessa underbara parker är verkligen ett nöje. Denna gången blev det St James som låg på så lämpligt avstånd från hotellet på vägen mot Buckingham Palace och tunnelbanestationen Green Park. Tror att de stiliga fåglarna som poserade så fint är flamingos. Söta små ekorrar sprang omkring men vägrade posera. Fick bara svansar i kameran. Stiliga svansar, förvisso, men . . . .
Det känns så längesedan nu.

Smultron, bröllop och döden heter Kristina Appelqvists senaste. Hon förlägger sina pusseldeckare till högskolemiljö i västgötsk småstad. Det som lockar mig är pusslet och högskolan. Denna gång bygger hon sin roman kring uppsättning av Romeo och Julia och det gör det extra roligt. Lite Shakespeare piggar ju alltid upp. Tycker att hon får till sitt romanbygge riktigt bra. Min invändning är den aura av prudentlig, tråkig medelklassighet som ligger som en dimma över det hela. och så är det namnen! De låter lika dant och är ordentligt förankrade i den ovan nämnda medelklassigheten. Suck. Dessa små detaljer till trots (plus en liten schackning i mitten) är boken om inte minnesvärd, så absolut läsvärd. Faktum är att när jag begrundar mina nuvarande läsprojekt så längtar jag efter hennes nästa 😏

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar