torsdag 15 december 2016

Visar tänderna

Så var det det här med British Museum. Före besöket tyckte jag debatten om man borde lämna tillbaka konstskatter från det land de kom ifrån var en ickefråga. Det tycker jag inte längre. Här finns assyriska portar (gigantiska), Parthenonfriserna från Athen (förstås), fantastiska kinesiska urnor (mm), massor av mumier (mumierna var kanske otäckast) och den nya stora utställningen handlade om egyptiska konstskatter från två nyupptäckta städer som grävts upp utanför Egyptens kust av ett oljebolag. Där finns Rosettastenen. Den är MYCKET mindre än jag trodde. Och så finns där massor av romerska, mycket vackra mosaiker. Det finns mycket mer. Ju längre vi gick omkring, desto mer illa berörd blev jag. Det här är stöld, det är värre än stöld, det är att beröva andra kulturer deras rättmätiga arv.
Jag har helt klart för mig att de assyriska portarna och parthenonfriserna bland mycket annat hade varit i småsmulor vid det här laget, och att de bara finns bevarade tack vare detta skamlösa rofferi. Det är inte någon enkel fråga det här. Icke desto mindre. . . 

Läser i ren desperation om en gammal Jan Mårtenson-deckare. Hans hjälte Homan är på Gotland och bistår en arkeologisk utgrävning. Mycket vikingaguld i den här. Apropå rofferi, alltså 😃

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar