torsdag 22 juli 2010

Frukost i regn

Har frukoserat i sängen, med regnet smattrande på taket utanför och i gott sällskap av Margaret Drabble och hennes roman De Sju Systrarna. Illusionslös, humoristisk skärpa står det på baksidan och det får jag väl hålla med om. Här finns en sorts svart humor och ett budskap om att inte ge upp, men också en tämligen deprimerande syn på tillvaron. Det skall väl vara det illusionslösa det. Roliga och överraskande berättargrepp. Fantastiska oneliners typ "Män lever lyckligare (än kvinnor) men inte så länge". Insiktfullt om ett brokigt mångkulturellt London. Klart läsvärd, men lite tungt mot slutet.
Kulturbloggen recenserar Sara Paretsky. I sammanhanget att hon skulle inspirerat Stieg Larsson. Så bra att det kommer ut översättningar. Tycker nog att hon ligger miltals över Larsson var gäller samhällsengagemang och intrig. Däremot är Larsons personer mer engagerande och har mer liv. Likheten ligger i mina ögon främst i att Paretskys hjältinna V.I. Warshawsky är (minst) lika våldsbenägen som Lisbeth Salander. Paretskys hjältinna är en vilt sluggande feminist med rättspatos och jag gillar henne verkligen. Emellertid är böckerna skrivna i konceptform och trots nya infallsvinklar har jag tröttnat. Men inte förrän jag läst 17 st.
Bild: Engelsk pelargon och björk. Igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar