fredag 15 januari 2010

Trevanian

Googlade en av mina gamla favoritförfattare Trevanian (pseudonym för Dr. Rodney William Whitaker) och upptäckte att hans böcker kommit ut i nytryck. Skickade genast en order till Bokus. Skall bli roligt att läsa om. Hans enastående förakt för ytlighet och amerikansk kommersialism är i mina ögon mycket underhållande, men jag har lite svårt för arrogansen. Om man verkligen är så intelligent som han ger sig ut för att vara hade det varit naturligare med en viss ödmjuk tacksamhet inför detta faktum istället för massivt förakt för hela omvärlden. Trevanian tog emellertid konsekvensen av sin åsikt och flyttade från sitt hemland USA till Frankrike.
Det visar sig att något förnuftigt filmbolag köpt rättigheterna till hans Shibumi. Den skulle kunna bli en höjdare i händerna på rätt regissör och med rätt skådespelare. Hans beskrivning av en viss amerikansk byrå för utrikes affärer i denna bok är något av det roligaste (och mest oförskämda) jag läst. Har gett mig helt nya insikter. Delar dessutom hans beundran för den japanska kulturen och dess esteticism.
Bild: Favorit i repris. Tagen på Heden i Göteborg i höstas. När man nu ser ut genom fönstret verkar det omöjligt att naturen fakiskt är så här färgrik ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar