tisdag 16 december 2014

Renoverar sovrum

Jo, alltså, det är väl mest min Käre Make som står för jobbet, min andel består i planerande, telefonerande, argumenterande och finlirande. Och det hade ju varit kul om vi blev klara före jul. Det finns en mager liten chans.
Naturligtvis räcker det inte med de nya garderobsdörrarna, de nya täcktapeterna, som dessutom måste målas, den nya sängaveln - som måste målas även den. Alla ramar till tavlor och speglar måste målas/bytas ut (från guld till silver), och jag har tänkt mig nya tavlor. Orkidébilder var vad jag tänkte, mot grå bakgrund. Svårare än man tror, här bredvid är ett förslag. Grå bakgrund blir förvånansvärt vit med blixt. Har planer på vita orkidéer men jag får vänta någon vecka med att försöka fota tills blommorna slagit ut. Så var det nya gardiner och ny gardinupphängning. Vet naturligtvis precis hur jag vill att det skall se ut, hoppas bara det jag vill ha finns irl.

Feists Midkemia finns minsann inte irl, men det är ändå där jag befinner mig just nu. Läste igenom de första böckerna, fortsatte med Krondors söner, upptäckte att Ormkrigskrönikan inte fanns på biblioteket och inte gick att köpa, letade sedan i min egen bokhylla och - voilá - där fanns den! 5-6 böcker sådär, så nu har jag att göra fram till jul. (som om det inte fanns att göra ändå!) Emellertid är böckerna på engelska, och det är lite kämpigt i början om man läst på svenska tidigare. Fantasy är svåröversatt - åt båda håll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar