söndag 30 november 2014

Julpingvinen

Här, Kära vänner, är vår julpingvin. Han har faktiskt röd halsduk, det skulle man inte kunna tro. Får väl försöka ta en bild med blixt någon dag (natt), den här bilden blev väl sådär. Han står och välkomnar alla i en julkruka vid entrén.

Idag väntar jag med spänning på att tiden skall gå till 20.00. Då börjar filmatiseringen av den första boken i raden av Louise Pennys deckare om kommissarie Gamache och den underbara lilla byn Three Pines. Kanal 8, kan knappt bärga mig. Vem som skall spela byns berömdhet, den ständigt svärande och ständigt spritkonsumerade poeten Ruth kan jag inte ens föreställa mig. Men kanadensisk tv har många fantastiska skådespelare att välja bland, så det blir nog bra. Still Life är titeln och det betyder både stilleben och ett stillsamt liv, men numera behålls ju, fegt nog, alltid engelska titlar.

Vacklar i funderingarna kring vårt sovrum som skall renoveras. Svart eller grått (silver), det är frågan. Vi måste sätta upp nya täcktapeter och antagligen måla. Vi tapetserade när vi flyttade in - 6,5 år sedan och det syns tydligt var hunden brukar ligga. Under sängen är det svart längs hela väggen. Borde nog bada Huliganen oftare. Just nu lutar jag åt grått, men har två veckor på mig att vackla fram och tillbaka. Då kommer skjutdörrarna till garderoberna, Nu har vi vitmålade, tapetserade dörrar från 70-talet. Med fula dörrknoppar i gult. Hu, vad det ser ut!

Vi har haft en trevlig söndag framför tvn och hejat på både duktiga skidåkare - Heja Johaug, fantastisk prestation! - och skidskyttar - Bra jobbat svenska mixtlaget! Så jag har nästan fått nog av tv, men tar alltså nya tag kl 20.00!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar