lördag 7 februari 2015

Miltoniopsisen

Älskar dessa knäppa namn på orkidéerna. Gissningsvis är väl detta då en korsning mellan Miltonia och Phaleanopsis. Obs att det finns tusentals olika sorters orkidéer och det är verkligen inte svårt att bli besatt av dem. Oftast vackra, ibland egendomliga och alltid spännande. Visste inte vad denna skulle få för färger när jag köpte den, men här hade jag tur.  Den pryder nu vårt sovrum som för övrigt går i grått och vitt.
Nedersta bilden är lite för lila i tonen, så ser den faktiskt inte ut.

Läser vidare om telepatvärlden Darkover. Eller Cotman IV som planeten heter i Federationens listor över världar. Zimmer Bradley diskuterar ofta kvinnans roll i sina romaner. Min favorit är Marguerida Alton, som jag har lättast att identifiera mig med. Emellertid är det inte hon som är Zimmer Bradleys alter ego, det är Margueridas far Lewis Alton. Förvånade mig lite när jag läste det. Intelligent, med pliktkänsla och samvete och, åtminstone i början, en plågad man.

Ser alpina VM, och blir helt utmattad av särskilt Super G. Fruktansvärt brant, fy 17 så svårt att svänga. Själv hade jag tagit av mig skidorna och promenerat ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar