måndag 11 maj 2015

Miya-jama

Japans mest berömda (?) torilport. Finns vid ett stort shintotempel utanför Hiroshima. Torilportarna är meningen att man skall gå igenom för att får tur i tillvaron, men just här är det lite svårt. Vackert, dock, liksom hela tempelområdet. Här hade man kunnat tillbringa en hel dag. Vi hade några timmar. Shintoismen hyllar naturen och allt levande, alltings inneboende kraft och energi. Vissa platser är extra heliga, berget Fuji nedan, t ex.
I detta tempelområde strövar otaliga rådjur omkring. Vackra att se på och halvtama så att de nådigt låter sig klappas.

Har nu sett färdigt Shogun-serien. Såå rolig att se om. Och jag hade rätt! Var så övertygad, när vi gick igenom Tokugawas Nijo-borg i Kyoto, att vissa scener i Shogun hade spelats in där. Det är väggmålningen med tigrarna jag minns. Skojiga tigrar med ögon som människor och tvärrandiga svansar och målade med dramatiskt liv i rörelsen. (Beklagar så att man inte fick ta bilder.) Hur kan jag komma ihåg en bildsekvens i över 30 år??? Samtidigt som jag glömmer vad folk heter och till och med min egen födelsedag? Nu stämmer ju inte detta historiskt (som så mycket annat i serien). Nijo-borgen byggdes två år efter att Tokugawa kommit till makten, alltså två år efter att serien skulle ha utspelats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar