onsdag 13 maj 2015

Mörker

Skymningsbild från Gion-kvarteren i Kyoto. Vackraste kvällspromenad jag gått, tror jag.

Håller på att deklarera. Ja, det är sent, men jag fick uppskov. Och jag fullkomligt avskyr att hålla på med papper, vilka det än vara må. Det är inte det att jag inte kan, det är det att jag inte vill. Var en listig byråkrat under stora delar av mitt arbetsliv och kan i princip undvika vad som helst. Dock inte deklaration. Denna innefattar lägenhetsförsäljning, min mammas, och naturligtvis finns det inga kvitton. SUCK!

Läser hellre Jaqueline Winspears Maisie Dobbs. En pärla till deckarserie i en djungel av medelmåttor. Jaqueline Winspear har ett poetiskt språk, en långsam behaglig rytm, och dessutom väl genomförd research. Hennes Maisie Dobbs är verksam i mellankrigstid, företrädesvis i London. Böckerna handlar i stor utsträckning om första världskriget. Och man lär sig alltid något nytt. Underliggande ämne nr två  är klassresor. Svårare i England än i  Sverige, åtminstone ytligt sett, och mindre vanligt. Det finns en vemodig ton i Jaqueline Winspears böcker, men det är en vacker ton.

Måste slå et litet slag för Divergent, som jag, utan större förhoppning, hyrde häromdagen. Den är välgjord, följer boken föredömligt och underbart rollbesatt. Egentligen för unga vuxna. Vilken lysande modell Tris är för unga flickor. Nästan applåderade :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar