söndag 2 maj 2010

Maria Lang

Tycker mycket om några av hennes deckare och har läst om dem otaliga gånger. Bäst är hon när hon hanterar akademiker och akademiska miljöer. Så var hon också fil dr i litteraturhistoria och det märks. Hennes första bok Mördaren ljuger inte ensam är verkligen läsvärd med fina naturskildringar, mycket bra pusseldeckarintrig, spännande karaktärer och underbara kläder. Och naturligtvis utbrott av poesicitat. Utgiven 1949. Det är för sin tid förvånansvärt mycket sex i hennes böcker. Och vilka människor! Så spännande kan jag inte påstå att jag tyckte det var i den akademiska världen, och jag har ändå 25 års erfarenhet. Måste vara mycket roligare på humanistisk fakultet än på teknisk. Eller också är jag blind som en fladdermus.
Föredrar hennes äldsta böcker, de senare är ibland lite väl pratiga och har kardinalfelet för stort persongalleri. Mörkögd augustinatt, den första deckaren jag läste i mitt liv är skriven av Maria Lang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar