tisdag 11 maj 2010

Om deckare. M a p kvällens Deckar-debatt

Det finns så många olika genrer, och jag läser de flesta med behållning. Föredrar nog pusseldeckare (Agatha Christie, Dorothy Sayers, Maria Lang, Ellis Peters). Klarar mig bra utan obducent-detaljer som man får sig så rikligt till livs i t ex Patricia Corwells välskrivna och spännande böcker med feministisk agenda om rättsläkaren Kay Scarpetta och i Kathy Reichs böcker som tv-serien Bones grundar sig på. TV-serien är, ovanligt nog, betydligt roligare än böckerna. Beskrivningar av äckliga detaljer har varit trend de senaste 15-20 åren, startades av Patricia Cornwell tror jag, och nu tycker jag att det räcker. Bland feministdeckarna måste man nämna Sara Paretsky, vars stentuffa deckarhjältinna kämpar sig fram i Chicago bland ekonomiska brottslingar och mordbrännare. Välskrivna, spännande och med genomtänkt, tankeväckande intrig . Till dem som inte backar för läskiga detaljer hör Val McDermid och hennes deckare om profileraren Tony Hill och polisen Carol Jordan. Böckerna är så otäcka och spännande att man inte kan lägga dem ifrån sig. Här är filmatiseringen bra, men böckerna bättre.
Läser gärna deckare i historisk miljö, där Ellis Peters om munken Cadfael är en favorit. Jacqueline Winspears om Maisie Dobbs i engelsk mellankrigstid är ett annat exempel. Agatha Christe förlade ett mord till gamla egyptiska riket (Death Comes as the End). Roliga att läsa just för tidsskildringen skull.
Personligen vill jag bli underhållen och struntar i om det är realistiskt eller inte. Och jag tycker inte att likdetaljer är underhållande. Deprimerade försupna poliser är inte särskilt underhållande de heller, alltså lämnat Mankells Wallanderdeckare mig helt oberörd. Vill att boken skall ha någonsorts substans och att den är välskriven är ett minimikrav.
Får se, vad har vi nu? Pusseldeckare, äckeldeckare, feministdeckare, historiska deckare. Det ena epitetet utesluter ju inte det andra och jag kan här fortsätta hur länge som helst.
Får nog göra en egen sida av detta och lägga till efter hand.
Bild: Falkenbergsk rabatt. En sorts önskebild. Skall visst bli verklighet till helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar