torsdag 19 april 2012

Böcker

Relativt nytagen
Röjer fortfarande i biblioteket. Har väldigt svårt att slänga böcker, men denna gång är jag brutal! Kann man slänga nobelpristagare? -Jajamensan, särskilt om man som jag köper (och läser) författares hela produktion. Det är sällan allt är bra, och jag sparar godbitar. Har släpat med mig mina böcker genom livet som inkluderar 12 flyttningar. Inte särskilt populärt bland flytthjälpare. Böckerna ÄR liksom mitt liv. Kommer bättre ihåg vad jag läst än vad jag gjort. Vad som är verkligt är verkligen en filosofisk fråga. Minns den gång jag blev av med största delen av min samling vid en källaröversvämning (bodde tillfälligt och trångt). Grät i det närmaste för varenda bok. Fick dessutom minimal ersättning av försäkringsbolaget: 10:- för inbundna böcker och 5:- för pocket. Vet försäkringsbolag inte vad böcker kostar???! För gamla märkeskläder som jag antagligen aldrig skulle använt igen fick jag däremot massor. Någonsorts skev balans här. Har nu rensat en tredjedel av biblioteket, slängt (lämnar böckerna till välgörenhetsseconhand, bär hem nya därifrån) ca hälften. Det skär i hjärtat skall jag säga. Önskar att jag bodde i slott, då kunde jag bara skaffa fler hyllor och utvidga biblioteket med ett rum till. Och kanske få plats med en pösig soffa att ligga och läsa i? Vilken härlig dröm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar