onsdag 27 mars 2013

Påsktryffel

Bakar påsktryfflar på mandelbotten idag. Och imorgon, den rackarns tryffelsmeten skall stå över natten och det hade jag inte sett i receptet. Vet alltså inte om det blir bra än, men här har ni receptet i alla fall:
BÖRJA alltså med tryffelsmeten: 2 dl grädde, 1 msk glukos eller honung, 100g 70%-ig choklad, 100g ljus choklad, 40g rumstempererat smör. Koka grädde och glykos ,ta av från plattan. Hacka chokladen och rör i tills smeten är slät, likadant med smöret. Skall stå i kylen över nattten. SEDAN gör man mandelbottnarna: 40g=1dl mandelmjöl, 40g=2/3dl vetemjöl, 1/2 tsk vaniljsocker, 2 dl florsocker, 2 ägg, 90g smält smör. Rörs ihop till slät smet, fylls i söta små formar till 2/3 (mina köpte jag på Cervera, varifrån jag också stulit receptet). Skall räcka till 24 formar, för mig räckte det till 30. Dag 2 skall man spritsa choklad i formarna och så kan man garnera det hela med marzipanägg. Finns färdigfärgad marzipan att köpa och man skulle ju kunna tänka sig små färdiggjorda marzipankycklingar också om man inte vill knåpa ihop egna. Hoppas verkligen att påsktryfflarna blir goda!
Borde ju vara bild på vårblomma här, men det vet jag inte om det är. Tycker den är ganska stilig iallafall. Återgår nu till min Maria Lang-genomgång. Kan förutom de allra första (Mördaren ljuger inte ensam, Farligt att förtära, Inte flera mord, En skugga blott) varmt rekommendera Ofärd i huset bor och Siden, sammet . . . - Det finns fler!
PS: Den där da'n när jag får gott om tid, ni vet, skall jag göra en sida med vårblommor också. Det är många som söker på det och allt de får upp är en bild av några förskrämda blåsippor. Tycker det är i magraste laget :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar