onsdag 11 december 2013

En vacker värld.

Har ni sett något så konstigt? Inte jag heller. Det är is-liljekonvaljer i vardande. Skall planteras i sandjord så fort jag hinner. Ångrar att jag inte köpte fler, men jag drabbades av en ovanlig attack av snålhet.

Det blev Cassandra Clares City of Glass. Det är en underbar, komplex och rolig värld hon har byggt upp här, fylld av skönhet, poesi och en hel del svärta. Serien är en mognadsskildring, som så ofta i fantasyvärlden, men den är välskriven, och det händer inte lika ofta. Intrikat intrig och spännande. Hon är skicklig, Cassandra Clare. Funderar lite över att hennes romanfigurer är så vackra. Och framför allt smala. Inte helt optimala föredömen när man riktar sig till ungdomar. Så jag letade upp bilder på författarinnan själv och vad skall man säga? Det här med det överdrivet smala är nog rena önsketänkandet och när man ändå fantiserar - och det gör hon ju så bra - kan man lika gärna göra det ordentligt. Om jag skulle klaga lite, så är det på beskrivningen av själva Glasstaden. Hade höga förväntningar här som inte riktigt uppfylldes. Det är möjligt att det kommer, jag är bara i början av boken.

Är fortfarande oerhört imponerad över gårdagens veterinär och så glad att det gick så smidigt. Stilig kvinna dessutom, veterinären. Fick mig att känna mig som en rufsig liten Pekineser bredvid en vältrimmad Grand Danois. :-) Det gör inget, det skall jag ta, nu när hon hanterar Huliganen så fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar