torsdag 5 december 2013

Lussekringlor igen

Det är så många som söker på Lussekringlor, och då är det ju lite tråkigt att komma till ett inlägg där jag bara berättar att jag har bakat men inte hur. Så här är ett ungefärligt recept: 1 pkt jäst för söta degar, 125-150 gram smält smör, 5 dl mjölk, 1 ask kesella, 1,5 dl socker (1/2 dl ströcanderel + 1 dl vanligt socker) 2 pkt saffran, ca 3 dl russin, vetemjöl så det blir en lagom fast deg 1,5 l ca. Degen skall rätt lös men inte kladdig. Brukar hälla ihop all vätska och lösa saffranet i den. Degvätskan skall vara ca 37 grader. Jäs degen ca 40 min gärna ovanför kylskåpet eller i ugnen med bara lampan tänd. Baka ut kringlor som du vill, jag är inte så bra på tekniken här, jäs kringlorna i 30 min, pensla med uppvispat ägg, grädda i 250 graders ugn ca 8 min ganska högt upp. Tricket för att få dem goda är att få igång jäsningen ordentligt och att inte ha i för mycket mjöl. Tricket för att få dem snygga är helt enkelt mycket mjöl, men då blir de hårda och torra. Mina lussebullar brukar inte bli så vackra, men VANSINNINGT goda blir de!

Läser Boltons Awakening.
OCH JAG TYCKER
VERKLIGEN INTE OM ORMAR! Men det är huvudtemat här, och det är helt omöjligt att sluta läsa. Sadistiska massmördare, gengångare och zombier går väl an, men ormar . . . . Brrr. Får bereda mig på mardrömmar :-)

PS Har sett att Raymond E. Feist visst inte tänker pensionera sig som han hotade med. Han är minsann igång och skriver en fortsättning på sin "avslutande" trilogi om Midkemias världar och omvärldar.. Till stor glädje för mig och säkert många av er också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar