onsdag 5 februari 2014

Bakar havremuffins

Bakar muffins idag, så jag är nog frisk! Det första som försvinner för mig när jag blir sjuk är min lust att baka och laga mat, men det är också det första som kommer tillbaka.
Receptet har jag stulit från Dagens Muffin och diabetikeranpassat lite.

20 portioner:
3 dl havregryn
75 g margarin
1 1/2 dl mjölk
2 ägg
1 dl socker, 1/2 dl sötningsmedel
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/2 dl äppeltärningar

1 msk kanel
Sätt ugnen på 225°C och ställ ut 20 pappersformar på en plåt. Mät upp havregrynen i en skål. Smält margarinet, tillsätt mjölken och häll det över havregrynen. Rör ner äggen ett i taget och sedan sockret. Blanda mjöl, bakpulver, kanel och äppeltärningar och rör ner det i smeten. Fördela smeten i formarna och grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.
 Här borde ju varit en bild på muffinsen, men de är inte klara än.

Nix, det är inte samma bild som i söndags. Men det är väldigt likt!

PS: Crombies deckare är jättefina. Fina miljöskildringar, skicklig personkarakterisering, spännande intrig och dessutom välskrivna. Varför är de inte översatta?? Inte tillräckligt mycket våld kanske? Försäkrar (hoppas och tror) att det överdrivna våldet är en sjuk trend på väg ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar