onsdag 26 februari 2014

Vår!

Hej på er! Det var länge sedan . . . Är inte riktigt i form, så jag har inte orkat hör av mig. Men det blir säkert bättring på det, för här verkar våren redan vara på intågande - och det redan i februari. Titta bara, vad jag har hittat i trädgården:

Har hunnit läsa en hel del, bl a en Bickmore-roman som utspelar sig i Kina under åren före och omkring revolutionen. Riktigt underhållande, fick mig att leta upp text och bilder på familjen Soong, vars både begåvade, välutbildade och intressanta döttrar spelade så stora roller i politiken under denna epok. Bara tanken på kinesiska kvinnor med utbildning under denna tid, och med amerikansk utbildning, dessutom! Säger en hel del om pappa Soong!  Ch'ing Ling som gifte sig med Sun Yatsen är en oerhört spännande bekantskap och ett fantastiskt livsöde. Skall försöka hitta böcker om henne. Vacker som en dag dessutom. Sådär som bara asiatiska kvinnor kan vara. Alltid roligt när en bok leder vidare till någonting.
Bickmores böcker är oftast underhållande, med något undantag. Men - jag känner igen några av historierna. Allt för väl. Den med det kinesiska barnhemmet, t ex, under japanska invasionen. Och läkarstationen i Afrika. Som troligen bygger på verkliga händelser, men dessa har använts lite för många gånger för min smak.
Läser nu om Hemingways år i Paris, ur Hadleys, hans första hustrus, perspektiv. Läste mycket (allt) om och av Hemingway i min ungdom och skrev till och med ett specialarbete om honom om jag inte minns fel. Gillar fortfarande han avskalade stilistiska sätt att skriva. Är också fascinerad av hans identitetsproblem och hans osäkerhet, som motsägs så totalt av hans yttre: Hemingway var en jätte till karl som odlade en machoimage så mycket han bara orkade; tjurfäktning, djuphavsfiske, storviltsjakt och så naturligtvis massor av sprit. Storviltsjakten förde honom till Kenya där han träffade på Bror Blixen, Karen Blixens vid den här tiden  f d man som tog Hemingway på safari. Det finns ett underbart foto på Hemingway och Bror ute på djuphavsfiske: Bror är ungefär hälften så stor. Han har aldrig haft ett enda ögonblicks tvivel vare sig på sig själv eller något annat och Brors rykte som kvinnokarl överträffades endast av verkligheten. Bror var faktiskt den slags machofigur Hemingway önskade att han var. Fotot är sinnebilden för att ögat bedrar verkligheten. Har alltid älskat det och beklagar att jag inte kan lägga ut det. Ska se om jag kan hitta bilden på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar