måndag 10 februari 2014

Beautiful

Creatures utspelar sig i en liten stad i en av USAs sydstater. Dels i nutid, där det verkar vara ett inskränkt helvete att leva, dels under amerikanska inbördeskriget, en annan sorts helvete. Har bara börjat, men på det hela taget verkar det handla om kärlek. Och konsten att växa upp. Förundrar mig över att vuxna så ofta beskrivs som stelnade, nedlåtande och oförstående när de ses ur ungdomsperspektiv. Det är ju ändå vuxna som skriver. Minns det mer som att vuxna helt enkelt förstår allt för väl, det svåra är att som vuxen vara till hjälp och stöd. Och det är så sant att det är ett helvete att växa upp. Magiska krafter eller ej. Utanförskap eller ej. ALLA upplever någon gång utanförskap, annars är det verkligen något som är fel. Magiska krafter är mera sällsynt ;-) Själv njuter jag i fulla drag av utanförskap och tillåter mig att vara precis så knäpp som jag har lust och låter andra tycka vad de vill. Så är jag uppväxt i större stad också, där det säkert är mycket lättare att leva ut sina egenheter. I Beautiful Creatures drar man problemen med att bli vuxen till ytterlighet. Hittills är det ingen riktig ordning på magin, men det verkar riktigt lovande, är bara halvvägs igenom första boken.

Tänkte bara tillägga, i samband med muffinsrecepten, att det är bra att låta muffinsen stå i sina formar en liten stund innan man sätter in dem i ugnen. För att bakpulvret liksom skall komma igång. Muffinsen blir lite fluffigare då. Blåbärsmuffinsen blev väldigt goda. Men väldigt fula.

Bild: En av mina orkidéer. Passar på att fota medan de nu blommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar