tisdag 4 februari 2014

Lite om mycket

Hej igen, Kära Vänner! Har råkat ut för vad min gamla faster brukade kalla för "en liten nedtur". Betyder att man är sjuk, och jag råkar ut för sådana "turer" emellanåt. Kan vara en dag - kan vara någon vecka. Trist är det, men det finns ju mycket man kan ägna sig åt.

Sherlock Holmes, t ex. Alltså den här samtida versionen som går på SVT1 på lördagar efter Melodifestivalsörjan. Såg den i söndags, och den är riktigt bra. Inledningen var briljant! Resten är helt ok den också. Fantastiskt manus, rolig berättarstil -  lite nytänk och underbart skådespeleri, förstås. Det enda jag saknar när man jämför med 1800-talsversionerna är KLÄDERNA! Älskar 1800-talskläder, vilken epok som helst och hade gärna snört på mig korsett.

Vi såg om min gamla älsklingsfilm Out of Africa häromdagen. För att se hur Michel Kitchen såg ut, han som spelar Finch Hattons (Robert Redford) bästa kompis Barkley Cole. Michel Kitchen spelar titelrollen i Foyles War, fjärde säsongen repriseras nu på kanal 8 på söndagar och är en favorit här i huset. Out of Africa spelades in 1985, Foyles War 2006. 30 år senare. Drygt. Och det är ingen skillnad!!  Ok, i någon sekvens i Out of Africa ser han väldigt ung ut, men på det hela taget .... Obs att han inte är full av silikon, så det är inte det. Dessutom är rollkaraktärerna snubblande lika varandra.

Deborah Crombie visade sig vara en väldigt trevlig bekantskap i mysdeckargenren. A Finer End tog mig med både till London (finns det någon som inte älskar London?) och Glastonbury Tor, som jag var tvungen att kolla upp på nätet. En närmast otrolig formation! Och en plats för häxor, druider, munkar och festivaler. Har nu börjat på Now you may weep. Här bär det iväg till Skottland.
Bild: Varierar mellan tulpaner och amaryllis. Det är det jag har hemma just nu :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar