lördag 9 augusti 2014

Malmö

Kära vänner! Firade födelsedag i torsdags genom att åka till Malmö, för mig relativt okänd mark. Ville se en utställning av Gunilla Klingberg: A sign i SpaceMalmö Konsthall. Fin, fantasifull och tankeväckande. Tankarna gick till infödda australiers vackra mönster, till spetsbroderier och till kvantfysik! Fler bilder kommer lite senare.

Malmö var verkligen en positiv överraskning! Stora härliga parker med roliga temalekplatser för små och trevligt trädgårdscafé för oss alla. Vi åt lunch på slottet. Tänk, jag visste inte ens att Malmö hade ett slott. Nordens äldsta renässansslott är det.

Vi bodde på Mäster Johan, tror det är mitt nya favorithotell. Nytt, (1990) men väl inpassat och anpassat till sin äldre miljö. Bilder kommer här också.

Dagen efter åkte vi till Sofiero, översta bilden är från en av dammarna i Sofieros vackra trädgårdar, skulpturer och fontäner - mest moderna, lite här och där och väldigt trevligt att ströva runt i. Slottet är ju inte heller fel :-)

Nu är jag trött, tror vi gick en mil i Malmö och säkert en halv på Sofiero. Skall till biblioteket och hämta min sista (den första) Elly Griffiths. Så tänker jag ligga och läsa heeela dagen! Hej på er! Ha en fin dag ni också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar