måndag 4 augusti 2014

Axess, Jansson och Griffiths

Efter lite fifflande med  fjärrkontrollen till tvn har jag hittat Axess-tvs programbibliotek och det innehåller massor som intresserar mig. Såg igår sista programmet i en serie jag missat om den så dominanta florentinska medeltida familjen Medici. Ett av mina intresseområden. Har förstås varit i Florens och bl a vandrat omkring i Palazzo Pitti och det var så roligt att göra ett återbesök. Lärde mig också en del nytt. Hade inte kopplat ihop familjen Medici med Galileo Galilei, som bland väldigt mycket annat var informator åt familjens barn. Nu fanns dessvärre inte serien i biblioteket, men där fanns mycket annat.

Bilderna är förstås Janssonska. Det går ju inte att missa. De väldigt skojiga molnen, som man kan flyta omkring på och som dessutom går att styra är transformerade äggskal, kastade i Trollkarlens Hatt. Det händer mycket konstigt i den hatten. De två små filurerna Tofslan och Vifslan är Tove själv och hennes käresta Vivica Bandler. De har stulit kärlekens röda rubin av Morran.
Morran vill ha den tillbaka.

Läser samtidigt, och med stor förtjustning Elly Griffiths deckare, I den ordning jag nu får dem från biblioteket. Det är inte optimalt, den löpande berättelsen genom alla böckerna dominerar i tämligen hög grad. Huvudpersonen är rätt kul: en motsträvig arkeolog, ensamstående mor, överviktig och illa klädd. Nej, det är inte Elly Griffiths själv som jag först trodde, det är hennes man :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar