måndag 21 september 2015

Havet

Den här då?  Eller möjligen vinterbilden nedanför  . . .  Har en jättefin vinterbild med änder och is men orkar inte leta upp den i den närmast ofattbara röran av bilder jag tagit.

Läser vidare i min Maria Langsamling. Nu är jag inne på Mörkögd Augustinatt, den första deckare jag läst i mitt liv och som tydligen gav ordentlig mersmak, fast jag blev skrämd nästan från vettet. 12 år gammal. Har redan skrivit om detta, 3 maj 2010, för den vill ta del av min barndoms fasor. Det var väl då jag läste om boken sist.
Till min morbror och mosters försvar får jag tillägga att de inte hade egna barn och hade mycket vaga uppfattningar om barn och ungdomars utvecklingssteg. Och jag läste nog inte en enda ungdomsbok efter detta.
Utom nu på äldre dagar då jag glatt läser fantasy för "young adults" och dessutom läser om barndomens flickböcker.
Det här med att läsa om böcker är något jag verkligen vill rekommendera. Det går inte med alla böcker, men med många. Man har dels nöjet att åter besöka gamla vänner, dels hittar man ofta detaljer som man missat. Det händer att man ser boken på ett helt annat sätt. Och får en helt annan uppfattning om författarens avsikt.

Går nu ut och försöker fotografera mina astrar. Kanske struntar i havsbilderna och gör förstoringar av astrar istället.  Har två hyfsade bilder (se 7 sept), behöver alltså bara en till. Dessvärre är det molnigt, men det kan ju gå.

Har äntligen fått hem Barnmorskan i East End, säsong 2. Ett, rent, oförfalskat nöje. Gråter lite varje gång, det är nyttigt för mig. Visar att jag har ett hjärta trots allt ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar