lördag 19 september 2015

Vacklar

Funderar på att göra förstoringar på temat Skrea strand. Behöver tre, har en bra. Här är kanske ett alternativ från idag, problemet är linjerna. Strandlinjen är rak, men inte horisonten. Och det är nog den linjen som borde vara det . . . Kravlade omkring bland klitterna, men det blåste som 17 och så var det Hamlet . . . skymtas under grässtråt nere till vänster.
Nåja, det kommer fler dagar.

Läser om gamla Maria Lang-deckare, hennes första, där hon har Puck (Ekstedt) Bure som berättare. Måste säga att de är snudd på lysande. Debutromanen Mördaren ljuger inte ensam har jag lovprisat tidigare, men de nästföljande är verkligt bra de också. Särskilt min favorit En skugga blott. Här vistas man i litteraturvetarkretsarna vid Stockholms universitet, år 1952, väldigt trevligt. Vet att det är att häda, men jag tycker faktiskt att Maria Lang stundtals slår Agatha Christie, åtminstone i sina första alster. Och då är jag ändå omåttligt förtjust i Dame Agatha.

Man gör ett nytryck av Dame Agathas Par i brott för att fira hennes 125-årsdag. Läste den för länge sedan, har nu beställt den. Väntar med förväntan.

Nedersta bilden är från min älskade trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar