måndag 29 mars 2010

Morgontv

Har ätit frukost tillsammans med Michael Wiehe som nyss släppt ny cd och Helene Benno från min ungdoms musikprogram, nu resereporter. Trevliga "gamla bekanta" båda två. De dök upp i tv1s utmärkta Gomorgon Sverige. Hunden och jag har morgonen för oss själva idag, Käre Maken har störtat iväg till golfbanan för att leka med sina likasinnade. Det regnar visserligen och troligen är banan rena lervällingen, men för den entusiastiske golfaren är det underbart väder så länge det inte är snöstorm. Om det är snöstorm är det visserligen inte toppen, men det går nog att spela ändå. Själv leker jag i mina virtuella världar, det är inte så kallt om fötterna där, och man slipper bli blöt.
Hittade bok igår som jag inte läst om på länge: Ellis Peters (lingvistikforskaren Edith Pargeter) Lösen för den döde, deckare i engelsk medeltidsmiljö med munken Cadfael som hjälte och ett krig mellan kung Stephen och drottning Maud i bakgrunden. Ett krig som jag inte får någon ordning på och inte vet vem som vann. Trevlig pusseldeckarläsning. En serie om 20 böcker, skrivna från 1977-95. På svenska från 1989. Det fina med böcker som utspelar sig i historisk miljö är att de inte blir antedaterade. Eftersom de inte varit aktuella. Enligt tesen av Oscar Wilde om att "endast det moderna kan bli omodernt". Det visar sig att det finns en rad böcker om Cadfael jag inte läst. Mot biblioteket alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar