måndag 21 juni 2010

Rapport från Deverry

Har en ljuvlig morgon med frukost på sängen. Fönstret är öppet och utanför tjattrar pilfinkarna som fått jordötter och smultronschersminen doftar. Solen skiner och livet är underbart! Käre Maken är på golfbanan, det är därför jag kan frukostera i sängen. Han gillar inte denna frukostform, ett av hans få fel enligt mig.
Läser vidare om Deverry. Har till min fasa bara en och en halv bok kvar. Kampen mellan det goda och det onda fortskrider i form av krig mellan människor, alver och dvärgar å ena sidan och fanatiskt religiösa hästfränder å andra.Vår hjälte framlever sitt liv i drakskepnad och har nu drakfru, Arzosah (min favorit) och drakyngel. Lite jobbigt för hans mänsklige bror som härmed fått ganska hårdfjällade! släktingar. Inte för att inte mänskliga svägerskor kan vara drakar, det är bara lite tydligare här. Mäktiga magikermästare jobbar på att få honom tillbaka i mänsklig form men vår hjälte vet inte om han vill. Då kan han ju inte flyga längre, och man får ju tänka på familjen. Drake heter här Wyrm - ett så underbart ord. Övergången till att läsa Deverrysagan på engelska var inte så svår som jag befarade. Betyder att den är bra översatt.
Bild: Smultronschersminen igen. Önskar detta var ett doftmedium. Tänk på smultron och tag ett djupt andetag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar