torsdag 12 augusti 2010

David i Florens

Michelangelos Davisskulptur i marmor är 5,17 m. Den lille David är alltså jättestor. Skapad ur ett enda block. Bara detta en prestation. Det finns fler Davidsskulpturer i Florens, 3 om jag inte minns fel. En är av Donatello, utförd i brons. En naken, späd men muskulös yngling endast iförd en söt lite hatt med blommor runt kullen. Skrattade gott första gången jag såg den. Vilket råkade vara på en föreläsning i konsthistoria. Ira Tepfers, föreläsande lektor, tittade strängt på mig och sa att hatten representerade Florens. Jo, jo, må så vara, det ser urlöjligt ut i alla fall! Måste också påpeka att Michelangelos David har opropotionerligt stora händer. Som dasslock, faktiskt. Beklagar dessa hädiska utbrott, måste fått för mycket av Konsten med stort K igår. Det var lite för mycket okritisk beundran och lite för lite humor för min smak. David och Goliat, förresten, är inte bara den lille mot den store. Det är också den beväpnade mot den obeväpnade. Hur beundransvärt är det?
Bild: Blomma förstås, vad hade ni väntat er? Till Donatello. Förlåt att jag skrattade. Det är en fin skulptur, googla får ni se. Obs att den är ca 1,6 m hög.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar