lördag 21 augusti 2010

Inte det bästa av lägen

Är inte i bästa form just nu, ni får ursäkta bloggavbrott. Här kommer dessutom kritiskt utbrott. Lånade inte bara en utan två böcker av Danielle Steel på biblioteket. I tron att sura, snobbiga kritiker helt enkelt inte tycker att romantik-genren är tillräckligt "fiiiin". (För säkerhets skull lånade jag en gammal Ken Follet också, men den visade det sig att jag hade läst.) Jag hade fel och kritikerna är varken sura eller snobbiga, de har helt enkelt fullkomligt rätt. Vilken smörja! Konceptet är inte komplicerat precis: Olyckliga rika människor blir lyckliga på slutet genom att träffa den rätte/rätta. Gärna lyxig resa i mitten av boken. Det hade jag kunnat smälta om hon bara hade kunnat skriva, men icke! Personteckningarna är platta och hon kan inte ens göra levande miljöbeskrivningar. Bara dyra. I brist på innehåll radas detaljerade beskrivningar av oväsentligheter upp. Danielle Steel påstår sig göra research i flera år inför varje bok. Dock gör hon det inte särskilt noga, hon tror att Uffizierna ligger i Venedig. Hon verkar dessutom tro att det är ett palats.
Bild: Pelargon från lådorna vid uteplatsen. Gillar när bilderna ser målade ut. Skulle gärna vilja att en av mina hängde på familjen Medicis gamla kontor, numera konstmuseum. I Florens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar