torsdag 15 december 2011

Fashions

Läser nu Karin Falks nyutkomna bok om Det svenska modeundret. Jätteintressant för oss som är besatta av kläder och en utmärkt fortsättning på den kurs om Dräkt- och inredningshistoria som jag gick för något år sedan. Kursen behandlade tiden 1500 - 1900 så det är roligt att läsa om lite mer samtida händelser. Karin Falks bok behandlar egentligen 60-talet och framåt, med tonvikten lagd på 2000-talets svenska framgångar på modescenen, men det var roligt att bli påmind om t ex Sighsten Herrgård och hans unisexoveraller som jag faktiskt kommer ihåg, om än vagt. Dvs jag har en tydlig bild på näthinnan av honom i hans overall, en röd sådan, vill jag minnas. Faktiskt inte illa alls!
Har hunnit med ett par deckare också, bl a en deckarklassiker i nyutgivning av Ellery Queen: Och på den åttonde dagen. . . . Först utgiven 64, och fortfarande riktigt, riktigt bra. Rekommenderas. Skall hålla utkik efter fler deckare i klassikerserien.
På tv ser jag nu Criminal Minds kanal 5 kl 21.00, när jag kan. Prisbelönad serie, riktigt bra, har missat den tidigare. Vilken tur att allt går i repris alltid på någon kanal. Bones kan man nu se kl 8 på morgonen.
För er som ser på tv-nyheterna kan jag meddela att vi fortfarande inte flutit bort här i Falkenberg. Men några promenader längs Ätran kan det inte bli tal om på ett tag, våra vackra promenadvägar står under vatten. Och det har ÅSKAT!! Över havet. I december, det är ju inte klokt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar