tisdag 13 december 2011

Vilken fantastisk Lucia!

Mitt eget Luciatåg
SVTs Luciafirande var i år från Göteborgs domkyrka. Så vackertdet var, både for öga och öra. Med Sofia Karlsson (se nedan), Jill Jonsson och alla de fantastiska körerna och med underbare Tomas von Brömssen som läste trollska texter. Detta är den enda morgon på året jag går upp tidigt utan att knota.
Hade bakat både lussekatter och skurna pepparkakor, här är receptet på de sistnämnda:
100 g smör
80 g strösocker (går fint med sötningsmedel)
75 g ljus sirap
195 g vetemjöl
12 g malen kanel
4 g malen ingefära
3 g malda kryddnejlikor
2 1/2 g bikarbonat, 50 g mandelspån
Blanda smör, socker och sirap i en bunke. Tillsätt övriga ingredienser och blanda snabbt ihop till en smidig deg. Pressa ihop degen i en avlång kakform, ca 1 1/2 l. Ställ kallt. Stjälp upp degen och skär i tunna skivor, lägg på bakpappersklädd plåt. Grädda i 165 grader ca 8 min.
Receptet har jag tagit i Femina nr 12 2011. Gör nu inte som jag som hade något krångel med min nyinköpta våg och tog ALLDELES för mycket av kryddnejlikorna. Då blir det inte pepparkakor - det blir PEPPARkakor. Tror nog man kan öka värmen till 175 grader också. Skär tunt, det skall bli ca 40-50 st. Jag gjorde 65 st av andra satsen (och de rekommenderade 3 g kryddnejlikor den här gången) - de blev perfekta!
I går var det säsongsavslutning (nr 4) i Från Lark Rise till Candleford.  Med två frierier och ett efterlängtat barn på väg. Blev helt förskräckt och fruktade det värsta, nämligen att detta var slutet på serien. Kastade mig över datorn och såg till min förtjustning att det finns en säsong till! Hurra!
PS Lussetåget går i repris kl 18.00, jag skall se det då också. Antagligen med fler lussebullar och PEPPARkakor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar