lördag 17 december 2011

Saffransskorpor

är vad jag bakar idag. Här är receptet:
120 g sötmandel
1 g saffran (lite mycket enligt Käre Maken, kan aldrig bli för mycket enligt mig)
2 ägg
2 dl socker (blandar Sötin och Canderel)
1 tsk salt
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g hackad mörk choklad (Lindts 70% mild är perfekt)
1 äggvita till pensling
Mal 1/3 av mandeln fint (går bra med knivarna i matberedare) och hacka resten grovt. Stöt saffran med lite socker i mortel. Blanda saffran, mandel, ägg, socker och salt. Tillsätt 3 dl av mjölet blandat med bakpulvret. Blanda i chokladen, lätt mjölad och resten av mjölet, lite i taget. Forma till längder på bakplåtspapperklädd plåt. Pensla med äggvita. Ugn: 180 grader 15-20 min. Ta ut och skär upp i snittar medan längderna är varma. Sprid ut över plåten och torka i 100 grader 30-40 min.
Receptet har jag tagit från Femina som tagit det från Monika Ahlbergs Rosendahls Trädgårdscafé.
Mina skorpor är klara nu och kaffet  och damernas skidskytte väntar. Vänta får ni göra på bild, skall fota mina nya julstjärnor åt er har jag tänkt, men det måste bli mörkt först.
------------------------------------
Sådärja, varsågoda!
Hmm, blev visst inte så mycket julstjärnor utan mer adventsljusstake, ni får vänta tills imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar