onsdag 11 juli 2012

Stjärnsmällar och alvdrottningar

Från alvernas rike
Läser om Feists första trilogi om Midkemia/
Kelewan. eftersom man läser på ett helt annat sätt andra gången. Nu är det roligt att se om och hur han har fått allt att stämma med de senare böckerna. Emellertid har han fuskat. Han skrev om de inledande böckerna10 år efteråt. Hade varit roligt om man kunde få tag i den oredigerade versionen och fått se hur de skiljer sig åt. Den här trilogin är verkligen den bästa, han slösar med idéer och intriger. Nästan lite i mesta laget faktiskt. Är alltså idag på besök hos alvdrottningen i sällskap med magiker, jägare, prinsar och krigare. Önskar att boken aldrig tog slut.
Har sett de två senaste avsnitten av Midsomer Murders. Så glad att den gamle Barnaby bytts mot ny. Avsevärt bättre och Hamlet är särskilt förtjust i Sykes. Varje avsnitt tar fem veckor att spela in och har en budget på ca 14 miljoner kronor. Det låter ju inte klokt, men det är vad som står i SvD idag.
Stjärnsmällen står jag själv för. Slog huvudet i en skåpsdörr så att jag fick en liten hjärnskakning. Man skall vila, säger de på sjukvårdsupplysningen och man bör inte ens läsa. Det där sista vet jag inte hur det skall gå till så jag nöjer mig med vilandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar