torsdag 31 juli 2014

Hortensior och jordgubbar

Hortensia är det ju blomman heter! Hur kunde jag glömma . . .  Var tvungen att kolla i affären där jag köpte den. Hade totalt fallit ur minnet! Underbart vacker med alla färgskiftningar.

Jordgubbskakan jag bakade häromdagen blev näst intill gudomlig! Här kommer receptet;
125 g smör, rivet skal av 1 st citron  eller  några droppar citronarom, 5 dl jordgubbar, 2 st ägg, 1.5 dl strösocker, 1 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker, 2.5 dl vetemjöl.

Smält smöret och låt svalna. Ta fram en rund form och smörj och bröa den om du tycker det behövs. Jag använder kokos som "bröd"
    1. Förbered även om du ska använda rivet citronskal genom att tvätta citronen, torka av den och sedan riva det yttersta av skalet, ej det vita, med ett rivjärn.
    2. Skölj, snoppa och skär jordgubbarna i mindre bitar.
    3. Vispa ägg och strösocker till en ljus pösig smet. Använd gärna elvisp.
    4. Tillsätt bakpulver och vaniljsocker. Vispa snabbt ihop.
    5. Tillsätt vetemjöl och det smälta smöret. Tillsätt även rivet citronskal eller citronarom.
      Vispa snabbt ihop till en jämn smet. Smaka gärna av om du använder citronarom och tillsätt ev. mer.
    6. Häll smeten i formen. Strö över jordgubbsbitarna.
    7. Grädda mitt i ugnen i 175°C i ca 35 minuter tills kakan fått lite färg.
    8. Låt svalna under bakhandduk. Servera!

Det här med att låta svalna behöver man inte ta så högtidligt, kakan är fantastisk i ljummet tillstånd. Hittade receptet i Susannes blogg, tänker baka den i morgon igen men då med 1/2 dl av vetemjölet utbytt mot havregryn. Dessutom bytte jag 1/2 dl av strösockret mot sötningsmedel, det gick fint. Försvinnande god, Käre Maken och jag satte i oss hela kakan på en dag :-)

Idag kom Tove Janssons Trollkarlens Hatt med posten, Bokus jobbar oerhört snabbt! Fint, då har jag något att ta itu med när deckaren är slut. Min lästakt kräver god framförhållning :-) Ha en trevlig dag, allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar