tisdag 27 oktober 2009

Åter till Kina

Tänkte skriva lite mer om kinaresan. Hela min reseberättelse försvann med min gamla blogg på Blogghotellet. Jag hade faktiskt lagt ner en hel del arbete, som ni som hänger med därifrån kan intyga. Tanken var att jag skulle printa ut alltihop och ge till min mamma, som vägrar lära sig något nytt, datorer inräknat, och alltså inte har sett bilderna. Hon vägrar nämligen komma hit också.
Vår resa till Beijing var en impuls, vi hittade billiga biljetter. Ingen av oss hade egentligen några förväntningar och Käre Maken var direkt motsträvig. Men eftersom han har den lovvärda egenskapen att han faktiskt gör vad som helst för min skull, åkte vi iväg. Och efter två dagar tittar vi förvånat på varandra och säger:"Men det är ju så bra . . .och så välorganiserat, och så roligt! Och så fint här är!" Hotellet var jättefint, rummen förvånansvärt stora, sängen jättelik och bäddad med sidentäcken och sidenkuddar. Vår guide Eva en pärla, som talade utmärkt svenska och som såg till att vi fick den bästa service och att allt flöt på. Det var inte många minuters väntan någonstans och vi har fått se och uppleva mer på dessa nio dagar än vad vi hade klarat på en månad själva. Det bestående minnet är att Beijing är så GRÖNT, och MODERNT. Det var jätteintressant att se särskilt Förbjudna staden och Sommarpalatset, men för mig är det jag minns bäst de vackra parkerna, den moderna arkitekturen och Art Zone. Här en stor station, för både tåg och tunnelbana, tror jag. Visst är den läcker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar