lördag 6 september 2014

Second hand

Har möblerat om lite i biblioteket. Bordet från Brohjälpens second hand, stolen ärvd. Väldigt nöjd, faktiskt. Ommöbleringen kostade 300:- som dessutom gick till välgörenhet. Nu är problemet bara vad jag skall göra med all smörja som fanns i de gamla skrivbordslådorna. Som var fyra stycken, ganska stora. Det har bordet har två. Ganska små. Har nu små högar här och där i rummet med prylar. Märks egentligen ingen större skillnad, det är bara lite fler högar är förut. Ordentlig är jag INTE. Tyvärr.

Lämnade in det gamla skrivbordet på samma ställe som vi hittade det "nya". Gick naturligtvis igenom böckerna och hittade Mårtensons Caesars Örn! Som jag letat efter, det är i den han möter sin militanta moatjé Francine och jag har alltid undrat hur det gick till. Att få reda på det kostade mig 20:-, det kan det vara värt.

Läser nu, med största förtjusning, Louise Pennys The Long Way Home. Precis nyutkommen och, som alla hennes böcker, en riktig pralin. Älskar hennes lilla kanadensiska by Three Pines och dess invånare som vid det här laget känns som vänner och bekanta. Det finns, så vitt jag kan se, bara tre av böckerna i översättning. Helt otroligt! Översätt hela hennes produktion, det är den sannerligen värd. Mitt enda problem är att det bara kommer ut en om året. Det här är inte bara deckare, det är litteratur också. Trevlig sådan, ofta med udd.

Har sett att det finns väldresserade hundar som hjälper till vid jakt och markerar för byte. Det gör Hamlet också. Men vi jagar ju inte, så Hamlet markerar för andra saker. Här gäller det vetekrans med mandelmassa och russin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar